واحدتحلیلی خبری باشگاه خبرنگاران جوان مرودشت
آیت‌الله خاتمی: کانون‌ها و تریبون‌های دینی باید فراجناحی و فراگروهی باشند/ امامزادگان؛ محور وحدت
نوشته شده توسط حسین برزگر در ساعت 18:30

گروه اجتماعی: عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه کانون‌ها و تریبون‌های دینی ما باید فراجناحی و فراگروهی باشد، گفت: این کانون‌ها باید کانون جذب همه آن‌هایی باشد که دلداده دین هستند و نباید تریبون‌های دینی، تریبون حزبی شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری صبح امروز، 30 مرداد در مراسم دعای ندبه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) که به‌مناسبت فرا رسیدن 6 ذی‌القعده، سالروز بزرگداشت آن حضرت برگزار شد، گفت: نامگذاری سومین حرم اهل بیت(ع) برای شیراز به دلیل فراوانی مراقد امامزادگان لازم التعظیم در این شهر و حواشی آنهاست.
وی افزود: اینکه این همه امامزادگان به این دیار آمدند، نشانه آن است که شیراز از دیرزمان کانون محبت فرزندان فاطمه(س) بوده است وگرنه آن‌ها شیراز را انتخاب نمی‌کردند، لذا حق شیراز بود که مقام معظم رهبری نام این شهر را سومین حرم اهل بیت(ع) گذاشتند.

تبیین 6 ویژگی امامزادگان مدفون در ایران
آیت‌الله خاتمی، وجود امامزادگان در کشورمان را نعمت خداوند به ملت ایران دانست و گفت: تمام امامزادگانی که در نقاط مختلف کشورمان مدفون هستند دارای 6 خصوصیت ویژه دارند به خصوص امامزادگانی که از فرزندان امام موسی کاظم(ع) هستند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اولین ویژگی آن است که اکثر این امامزادگان یا مصداق شهیدند و در راه خدا، به شهادت رسیده‌اند مانند حضرت شاهچراغ(ع)، حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) و علی‌بن حمزه(ع) و این تأکید قرآن کریم است که کسانی که در راه خدا به شهادت می‌رسند اعمالشان از بین نمی‌رود و ماندگار است لذا زمانی که این امامزادگان به شهادت رسیدند، اعمال آن‌ها نیز از بین نرفت چنانچه مشاهده می‌کنیم امروز این امامزادگان چراغ فروزان راه هستند و صدها سال است که دل‌ها را به طرف خودشان جذب می‌کنند و تا قیامت مراقد آن‌ها کانون نور است.
وی اضافه کرد: همچنین برخی از امامزادگان نیز مصداق مهاجر فی  سبیل‌الله هستند که خداوند در سوره نساء می‌فرماید کسانی که به انگیزه خدا هجرت کنند، اجرشان فقط با خود خداست.
آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه امامزادگان ما به دلیل این خصلت‌ها دارای محبوبت مرزنشناسی هستند، گفت: هر ساله مشاهده می‌کنیم که زائران فروانی از کشورهای مختلف به سمت حرم حضرت شاهچراغ(ع)، سیدعلاءالدین حسین(ع) و علی‌بن حمزه(ع) می‌آیند و این معنایش آن است که این امامزادگان تنها متعلق به شیراز نیست بلکه محبوب دلها هستند.

امامزادگان فراگروهی و محور وحدت هستند
عضو مجلس خبرگان رهبری، امامزادگان را فرامذهبی، فراحزبی، فرا گروهی و محور وحدت دانست و افزود: همه امامزادگان ما را دوست دارند و محور وحدت هستند و از تعبیر زیبای مقام معظم رهبری که فرمود امامزادگان باید قطب فرهنگی باشند، باید درس گرفت است و خود برای متولیان فرهنگی یک الهام است.
وی با تأکید بر اینکه کانون‌ها و تریبون‌های دینی ما باید فراجناحی و فراگروهی باشد، گفت: این کانون‌ها باید کانون جذب همه آن‌هایی باشد که دلداده دین هستند و نباید تریبون‌های دینی، تریبون حزبی شوند و منبر، محراب، مسجد، حسینیه، هیئت، خانه حزبی و گروهی باشد و باید در این کانون‌ها اصل دین و ارزش‌های آن مطرح شوند البته گاهی اوقات ممکن است کسی حرفی را بشنود که با سلیقه‌اش نمی‌خواند و به آن انگ حزب و جناح می‌زند اما ما با انگ‌ها کاری نداریم.
آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: واقعیت این است که این کانون‌ها مانند امامزادگان، کانون‌هایی هستند که اختصاص به قشر خاصی ندارند و مربوط به تمام دلدادگان هستند به عنوان نمونه حرم مطهر امام رضا(ع) به طوری که آن امام همام، میهمان ما نیست بلکه میزبان ماست و امام راحل نیز فرمود آستان قدس مرکز ایران است.
امام جمعه موقت تهران، سومین ویژگی امامزادگان را ولایتمداری آن‌ها دانست و افزود: حضرت احمدبن موسی(ع) علی‌رغم اینکه 3 هزار نفر به او مراجعه کردند، فرمودند که من با برادرم امام رضا(ع) بیعت کرده‌ام و این یعنی ولایتمداری و تمام امامزادگان این چنین بودند.
وی با تأکید برا ینکه ما موظف هستیم با حجت شرعی حرکت کنیم، گفت: حجت شرعی امروز ما، جان جانان قهرمان قهرمانان، امید انبیا و اوصیا، حضرت حجت‌بن الحسن(عج) است ولی این خورشید پس ابر است اما در عین حال شیعه خود را بی سامان نگذاشته است و به ما آدرس داده است که به سراغ چه کسی برویم.
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: این آدرس در روایت احمدبن اسحاق موجود است که امام زمان(عج) فرمود در غیبت من در رابطه با مسائلی که برایتان اتفاق می‌افتد به سراغ ولی فقیه آیید و این‌ها حجت شرعی من بر شما هستند و من هم حجت خدا بر آن‌ها هستم.

ولی فقیه تنها یک رهبر سیاسی نیست
به گفته وی، حجت شرعی باید ملاک رفتار ما باشد و معیار این حجت شرعی در زمان ما به خصوص در عرصه‌های سیاسی ولی فقیه است و تمام حرف اینجاست که ولی فقیه در نظام ما تنها یک رهبر سیاسی نیست و مردم به ولی فقیه، به چشم یک رهبر سیاسی نگاه نمی‌کنند بلکه ایشان جانشین عام امام زمان ما هستند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، چهارمین ویژگی تمام امامزادگان را ذلت ناپذیر بودن برشمرد و افزود: آنان زیربار زور نرفتند و در برابر جباران ایستادند، به خصوص امامزادگانی که فرزندان امام موسی کاظم(ع) بودند زیرا یکی از دوره‌های بسیار پرخفقان در مدت حضور امامان در جامعه، دوران امامت امام هفتم بوده است.
وی با تأکید بر اینکه تربیت شدگان فاطمه زیربار ذلت نمی‌روند، گفت: هیهات منا الذله فریاد سیدالشهداست و روایت زیبایی نیز از امام صادق(ع) در کتاب تحفةالعقول صفحه 58 نقل شده است که کسی که با رغبتش ذلت را بپذیرد، شیعه نیست و شیعه اهل بیت(ع) ذلت‌ناپذیر است.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به روند مذاکرات اخیر  خاطرنشان کرد: دشمنان ملت ایران، هنوز این ملت را نشناخته‌اند و از اول مذاکرات یعنی از حدود 18 ماه پیش تاکنون، آمریکایی‌ها با یک تحلیل غلط مدام ملت ایران را تحقیر کردند و حرف‌های نامربوطی گفتند که در شأن خودشان بود.

«گزینه روی میز» یک تهدید نخ نما شده دشمن است
امام جمعه موقت تهران گفت: عضو مذاکره کننده آمریکا نیز گفت که فریبکاری در ژن ملت ایران است و به یک ملت اهانت کردند و هنوزهم دست از اهانت‌های خود برنداشته‌اند و اینکه مدام حرف نخ نما شده تکرار می‌کنند که همه گزینه‌ها روی میز است این یعنی تحقیر ملت ایران و مقدمه تسلیم است، ولی باید توجه داشته باشند ایران خانه اهل بیت(ع) است و مطمئن باشند آرزوی تسلیم ملت ایران را به گور خواهند برد.
وی تأکید کرد: این‌ها باید بفهمند این امامزادگانی که ما به زیارتشان می‌آییم، کانون عزت و ذلت‌ناپذیری بودند که شهید شدند و آرزوی تسلیم دشمن را به دلشان گذاشتند لذا تمام عاشقان اهل بیت(ع) نیز این چنین هستند.
آیت‌الله خاتمی‌، افق آینده ملت ایران را افقی روشن ارزیابی کرد و ادامه داد: ملت ایران 36 سال است که با عزت و ذلت ناپذیری بیعت کرده است و به فضل خدا تا آخرنیز این‌گونه زندگی خواهد کرد و زیربار زور دنیای سلطه و استکبار نخواهد رفت زیرا این راه و منش پیروان اهل بیت(ع) است.

تکریم امامزادگان، تعظیم شعائر الهی و ادای اجر رسالت پیامبر(ص) است
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه، پنجمین ویژگی امامزادگان را تکریم آنان دانست و گفت: تکریم امامزادگان یعنی به زیارت آمدن آن‌ها، نمازخواندن به روح بزرگان و هدیه کردن و غیره است که خود مصداق دو آیه شریف قرآن کریم است یکی، تعظیم شعائر الهی و دیگری ادای اجر رسالت پیامبر(ص) است.
وی با اشاره به تعدد امامزادگان در شهر شیراز عنوان کرد: اینکه چند مقبره در شیراز تبدیل به خورشید فروزان می‌شود، خود پیام دارد و پیامش این است که این امامزادگان فدای دین و ارزش‌های الهی شدند و کاری که از دست ما بر می‌آید این است که به آن‌ها بگوییم شما فدای ارزش‌های دینی شده‌اید، ما هم عاشق این روحیه و خصلت شما هستیم و باید این را به واسطه حضور در این حرم‌های مطهر اعلام کنیم.
آیت‌الله خاتمی خطاب به مجاوران آستان قدس علی‌بن موسی الرضا(ع)، حضرت معصومه(س) و سومین حرم اهل بیت(ع) گفت: برای زیارت این مرقدهای مطهر برنامه داشته باشید و اینکه هر روز سلام دهید کافی نیست یعنی باید هر روز و یا هفته‌ای یکبار تنها به نیت زیارت این امامزادگان از خانه خود خارج شوید.
وی، زیارت امامزادگان و محبت آنان را مزد رسالت پیامبر(ص) طبق آیه 23 سوره شوری «... قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى...؛ ... بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى در باره خویشاوندان...» دانست و گفت: سود این محبت و دوستی به نفع بندگان است و خروجی آن این است که راهی جز راه اهل بیت(ع) را انتخاب نمی‌کنیم.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به ششمین ویژگی امامزادگان عنوان کرد: مزار این امامزادگان در طول تاریخ، کانون نور بوده است و طبق آیه 36 سوره نور « فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ؛ در خانه‏هایى که خدا رخصت داده که [قدر و منزلت] آنها رفعت‏ یابد و نامش در آنها یاد شود در آن [خانه]ها هر بامداد و شامگاه او را نیایش مى‏کنند» این‌ خانه‌ها، خانه‌های مرتفع معنوی هستند که در آن‌ها یاد خدا می‌شود و در حرم امامزادگان روزی هزاران بار ذکر خدا می‌شود که این‌ها بر روی در و دیوار نیز تأثیرگذار هستند.
وی در بخش پایانی سخنان خود با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که امامزادگان باید قطب فرهنگی باشند، ضمن قدردانی از فعالیت‌های فرهنگی عمیق آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، حرم شاهچراغ(ع) و سید علاءالدین حسین(ع) گفت: کارکرد این امامزادگان حلقه‌های معرفتی است و این مکان‌ها باید کانون برنامه‌های فرهنگی باشند و از این نور آنان برای کارهای گسترده فرهنگی استفاده شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: